לפני שיהיה מאוחר מידי

בפסק דינו דן חשין בשאלה: כשאת אומרת לא, למה את מתכוונת? וכך הוא כתב: "כשאת אומרת לא, האמנם כך הוא? האמנם 'לא' הוא 'אולי'? האמנם 'לא' הוא 'בוא'? האמנם 'לא' הוא 'כן', ואף עוד יותר מזמין מ'כן'? ועל כך נאמר אנו, בלשון צלולה ובלא פקפוק וגמגום: כשאישה אומרת 'לא' היא מתכוונת ל'לא' כמשמעותו בחיי יום-יום וכהוראתו במילון.

דנה קובלסקי

עוד כסטודנטית למשפטים קשה היה להסתיר את החיבה שגיליתי למשיכות הקולמוס של שופט בית המשפט העליון לשעבר, מישאל חשין ז"ל. בשנת 1993 חשין היה חבר בהרכב השופטים בבית המשפט העליון שהרשיע את האנסים בפרשת האונס בשומרת. פסק דין זה היווה אבן דרך בפסיקות העוסקות בפשיעה המינית.

בפסק דינו דן חשין בשאלה: כשאת אומרת לא, למה את מתכוונת? וכך הוא כתב: "כשאת אומרת לא, האמנם כך הוא? האמנם 'לא' הוא 'אולי'? האמנם 'לא' הוא 'בוא'? האמנם 'לא' הוא 'כן', ואף עוד יותר מזמין מ'כן'? ועל כך נאמר אנו, בלשון צלולה ובלא פקפוק וגמגום: כשאישה אומרת 'לא' היא מתכוונת ל'לא' כמשמעותו בחיי יום-יום וכהוראתו במילון. כך אישה, כך גבר, כך ילד, כך ילדה, כך זקן, כך זקנה, כך כל אדם. 'לא' הוא לעולם 'לא', ואין 'לא' שהוא 'כן'. אין עיוור פיקח ואין שיכור פיכח, אין חכם טיפש ואין ותרן עיקש, אין שחור שהוא לבן ואין לילה שהוא יום – והכול אם מדברים אנו בלשון בני-אדם. 'לא' הוא 'לא'. אישה האומרת 'לא' והגבר מתייחד עימה על-אף אותו 'לא', הייחוד הוא שלא בהסכמתה והמעשה הוא מעשה אינוס".
מאז שנות התשעים ועד היום, ארצות המערב, וישראל בכללן, מגלות הכרה הולכת וגוברת בסכנה הטמונה באלימות של גברים נגד נשים – הן מהפן של הסכנה לשלמות הגוף והנפש, והן מהפן של האיום על קיומו של התא המשפחתי. החקיקה בתחום האלימות במשפחה בכלל, ובתחום האלימות של גברים נגד נשותיהם בפרט התקדמה מאוד בעשורים האחרונים.

 

גם מבחינה תקציבית וסדר יום לאומי נראה כי משאבים רבים מוקצים למלחמה בתופעה ורק השנה (2019) החליטה הממשלה להוסיף 20 מיליון שקל לתקציב התוכנית למאבק באלימות נגד נשים, ובכך להגדיל את היקף התוכנית בשנה זו מ-23 מיליון שקל ל-43 מיליון, כאשר חלק משמעותי מהתקציב החדש יועבר לטיפול בגברים האלימים. ועם זאת, האלימות במשפחה נגד נשים לא פחתה. להיפך.

מדד האלימות של ישראל לשנת 2019, לפי נתונים שחושפת ויצו, מצביע על עלייה דרמטית במספר הפונים למוקדי הסיוע לצד ירידה במספר המטופלים בפועל. המספרים מבהילים: שנת 2018 הסתיימה עם 26 נרצחות, סה"כ 163 נרצחות ב-14 שנים על ידי בני זוגן, 50% מהן היו מוכרות לרווחה.

אדם חכם (כה חכם עד שהמציא את תורת היחסות) אמר: "טירוף זה לנסות שוב ושוב את אותו דבר ולצפות לקבל תוצאה שונה". ובמילים פשוטות יותר, החוקים, העונשים, הכספים, התקציבים – לא עוזרים. זה טירוף לעשות עוד ועוד מאותו דבר ולצפות שמשהו מזה ישתנה והתוצאה תהיה אחרת. השאלה המתבקשת היא: אם מה שאנחנו כבר עושים לא עוזר, מה כן יעזור?
הו, טוב ששאלתם. כי אם לומר את האמת נראה שאת הדבר החשוב ביותר אנחנו לא עושים. אנחנו לא מחנכים. אנחנו לא מלמדים בני נוער, עוד בשלבים הראשונים של חיפוש הזוגיות איך להיות בזוגיות, איך לשמור על התא המשפחתי, איך להתקשר נכון זה עם זה בקשר פנימי ואיך לחזק אותו. 

 

הילדים המתבגרים שלנו עסוקים כל כך בלצרוך תכנים מול מסכים, שבינם לבין לימוד על כישורי החיים שיידרשו להם בבגרותם, המרחק רב. "הילדים שלנו פחות אנושיים ואנחנו לא מבחינים בזה" אומר תמיר לאון, אנתרופולוג יישומי, שחוקר תרבות צעירה. כמו כן, לא זו בלבד שמחקרים מראים שהם נעשים פחות ופחות אמפטיים, כלומר פחות ופחות מסוגלים להרגיש את הזולת, את סבלו, את כאבו, הרי שגם אנחנו כהורים כבר לא ממש מהווים עבורם מודל טוב לחיקוי. בואו נודה על האמת, היום בני זוג שנשארים נשואים יותר משלושה עשורים ויודעים איך לשמור על הקשר שלהם חזק ויציב, הם ממש זן נכחד ונדיר.

מנגד, אנחנו מופצצים בדוגמאות שליליות. התקשורת אינה חוסכת בתיאורים כשזה נוגע למקרי האלימות הקשים, ואי-אפשר שלא להבחין שהעובדה שכל פעם שמדווחים בחדשות על מקרי אלים ומזעזע, מיד אחר כך יש עוד ועוד מקרים מדווחים, היא אינה מקרית. במוחו של הגבר האלים כבר מתרוצצת המחשבה, ואז מגיע הדיווח על גבר אחר שלא רק חשב את זה אלא גם ביצע, וזה מהווה עבורו איתות שאם אחר עשה את זה, וזה קיים, אז זה בסדר.

מהבחינה הזו, יצר המציצנות שלנו בא בעוכרינו. לא מן הנמנע שאחד מהדברים שצריך לשנות זה את החלק של ליבוי מעגל האלימות במשפחה על-ידי התקשורת. כיום, התקשורת עושה מזה פולחן בו בזמן שעליה לפעול כאומן, אם באמצעות דיכוי והפחתה של הדיווח על מקרי האלימות הקשים והכניסה לפרטי פרטים, ואם באמצעות עידוד ויצירת תכנים שיהוו דוגמאות טובות לחיקוי ביחסים בין בני אדם ולא להיפך.
כשנשאל תמיר ליאון מהן ההמלצות האופרטיביות שהיה נותן למשרד החינוך הוא השיב שההורים צריכים לתת למשרד החינוך תחושה שהוא יכול ללכת על מהלך של הוצאת הטלפונים מבתי הספר, והדגש הוא על ההפסקה יותר מהשיעור. בנוסף, הוא המליץ ללמד את המורים שיעבדו עם הילדים כמה שיותר בצורה סדנאית, מעגלי הקשבה, כל סוגי הסדנאות, כל טכניקה שמלמדת להתייחס, להגיב לאחר, להקשיב, לעבד מידע ביחד.

לי לא נותר אלא להסכים איתו.