השיעור של מערכת החינוך

היום שאלתי את הבת לי אם היא מתגעגעת לבית הספר, היא ענתה ״כן, מאוד מתגעגעת״. בימים רגילים היא מתלוננת לא מעט אבל עכשיו דווקא רוצה לחזור. שאלתי אותה מה הכי חסר לך בבית והיא ענתה ״החברות, ההפסקה״

אדווה פלצ'ינסקי

אנחנו סגורים בבית כבר יותר משבועיים. אנחנו לא יוצאים, לא פוגשים אף אחד. מודים על כך שלפחות יש לנו אחד את השני. משפחה של 4 נפשות. היום שאלתי את הבת לי אם היא מתגעגעת לבית הספר, היא ענתה ״כן, מאוד מתגעגעת״. בימים רגילים היא מתלוננת לא מעט אבל עכשיו דווקא רוצה לחזור. שאלתי אותה מה הכי חסר לך בבית והיא ענתה ״החברות, ההפסקה״. היא רוצה ללכת לבית הספר בשביל החֲבֵרוֹת ופחות בשביל החוֹבְרוֹת.

וירוס הקורונה, וגם הבת שלי, הזכירו לי עד כמה בית הספר הוא במהותו מקום חברתי. זה לכאורה ידוע, וכולם מדקלמים את הסיסמאות היפות של ״האחר הוא אני״ וכד׳, אבל המטרה הלא מוצהרת של מערכת החינוך כיום היא לא חברתית, אלא השכלתית, כלומר העברת ידע. ומכאן נובעת האובססיה של הציונים, ההספקים, המדידה האינסופית וההשוואה האכזרית. לאף אחד אין אומץ לעצור את המירוץ המטורף הזה. כולם יודעים שזה לא עובד, ואף גרוע מכך, זה מזיק ופוגע!

בתי הספר כבר שנים רבות משוועים לרפורמה. אין מערכת שמרנית ומקובעת יותר ממערכת החינוך. המשבר הנוכחי גילה לנו גם את מה שגם כבר ידוע מזמן, ידע ניתן ללמוד בצורה מקוונת באופן יעיל הרבה יותר. למידה מרחוק היא פלטפורמה ידועה ורווחת בתחומים רבים. היום אפשר ללמוד ברשת הכל ממיטב המומחים בכל העולם.
נראה שהוירוס הגאוני הזה יאלץ גם את משרד החינוך השמרני לפתח מערכת כזו עבור תלמידי ישראל ככל שהמשבר הזה ימשך. כל תלמיד יכנס למערכת הממוחשבת ובה הוא ימצא לפי הסדר את כל החומר הלימודי שהוא צריך, אשר יועבר בסרטונים שיכינו מומחים בתחומם. הוא יתרגל באמצעות משחקים חווייתיים ובעזרתם גם יוכל למדוד את ההצלחה שלו. כל ילד יוכל להתקדם בקצב שלו ולקבל עזרה פרטנית על-ידי מורים מקצועיים שיענו על שאלות מרחוק.

אז אחרי שכיסינו את הצורך בידע נזכר באותה ילדה בת 8, שכל רצונה הוא לשחק בהפסקה עם החברות שלה. אבל היא יושבת בודדה בבית, כמו כולנו, שמרגישים על בשרינו את הכמיהה לקשר. בואו נודה לוירוס הקטן שבודד אותנו כל אחד בביתו ונתן לנו הזדמנות פז להתבונן מהצד על המערכות שבנינו ולערוך חשבון נפש. איזו הזדמנות נפלאה נתן לנו בית הספר ואנחנו פספסנו אותה.
הזדמנות ללמוד את הדבר החשוב ביותר בחיים, ללמוד להיות ביחד!
זה לא הידע לבדו שיכין את ילדינו לחיים, הרי אנחנו אפילו לא יודעים אילו מקצועות יהיו קיימים כשהם יסיימו את בית הספר. אבל מה שבטוח הוא שהם יצטרכו להסתדר טוב עם בני אדם. שכישורים חברתיים הם הצלה, שערבות הדדית היא צורך קיומי. ולשם כך אנחנו צריכים בתי ספר. והמורים לא צריכים להיות סוכני ידע. הם צריכים להיות מובילי קבוצות ולנתב תהליכים חברתיים, זה נקרא חינוך ולזה צריך להכשיר אותם. סביב המטרה הזו צריך להבנות בית הספר, וממטרה זו נובעות תוכניות הלימוד, ארגון הכיתות, חדר המורים, קהילת ההורים וגם המבנה הפיסי של בית הספר.

בבוא הזמן כשנצא מהבתים, נשקם את הכלכלה שמתרסקת, נבנה מחדש את המערכות החברתיות הישנות שמתפרקות לנגד עניינו, נבנה מחדש גם את מוסדות הלימוד. נבנה אותן עם הרגש והשכל החדש שנתן לנו הוירוס.

תודה לך וירוס שחינכת אותנו, שנדע גם אנחנו לחנך.